Xaver vrací úder: Po nájezdu komanda České televize se vydal do Ústavu nezávislé žurnalistiky. Našel chatu zarostlou kopřivami. To si z nás ČT dělá srandu? Vzor nezávislosti, napojený na Českou televizi, dotují lobisté a Sörös

Být nezávislejší už snad ani nejde. Ústav nezávislé žurnalistiky, kterým se zaštiťuje Česká televize, je vybydlená chata zarostlá kopřivami v obci za Prahou.

Komando České televize – Newsroomu přišlo před několika týdny za moderátorem Lubošem Xaverem Veselým, aby mu “šláplo na kuří oko” kvůli údajně nevyváženému rozhovoru s premiérem Babišem. Zaštiťovali se dvěma institucemi: webem Hlídací pes, který je podporován Ústavem nezávislé žurnalistiky.


Ústav nezávislé žurnalistiky (Líšnice 208)

Xaver tehdy neměl ani ponětí, že existuje něco jako Hlídací pes, nebo Ústav nezávislé žurnalistiky. “Proč se odvoláváte právě na ně,” divil se tváří v tvář mladé redaktorce. “Asi se vám to hodí do krámu, že jo…” dodal tehdy Xaver a možná ani netušil, jak je blízko.


Návštěva komanda ČT u Xavera ZDE

Když sedl prach a příšery zalezly zpátky do bažin Xaver nelenil a rozjel se “poučit” na adresu Ústavu nezávislé žurnalistiky, který – k jeho nemalému překvapení – nesídlí v důstojné budově centru Prahy, ale v chatové oblasti u Mníšku pod Brdy v obci Líšnice č. 208.

Na místě Xaver zjistil, že na zmíněné adrese stojí ve slepé ulici zchátralý domek. Z rozhovoru s místním občanem vyplynulo, že v domku bydlel novinář Ondřej Neumann. Ten mimo jiné spoluzakládal Newsroom České televize a je napojen na její vedení. Podle souseda už tam nebydlí a staví si dům nedaleko.


Ovládají Českou televizi lobisté?

Newsroom České televize se ve svých reportážích odvolává na portál Hlídací pes, který je projektem Ústavu nezávislém žurnalistiky, tak často, že se to může zdát až divné. Například zde se pohoršují, že redaktoři konkurenční televize dostali na poradě zadání:


Z rejstříku pak Xaver zjistil, že mezi hlavní donátory Ústavu nezávislé žurnalistiky patří Open society fund, což je nadace miliardáře Söröse, podporující protivládní aktivity po celém světě. Největším dárcem Ústavu je Nadační fond českých průmyslníků, který založil kontroverzní lobista a energetický magnát Jaroslav Veverka.


Open society found je “zlatý cecek” české “nezávislé žurnalistiky”. Například jen za rok 2015 vyssál ze státního rozpočtu 115 milionů Kč. V jeho správní radě je bývalá redaktorka České televize Daniela Drtinová (nyní “nezávislá” DVTV).

Na webu Hlídací pes publikuje mimo jiné člen rady ČT Zdeněk Šarapatka, se kterým se Xaver soudí kvůli Šarapatkovým pomluvám. Obecně řečeno: Hlídací pes je jeden z mnoha průměrných webů se zřetelným ideologickým akcentem, ale jsou horší – například dezinformační web Forum 24.


Mezi společníky Ústavu nezávislé žurnalistiky patří kromě Ondřeje Neumanna také známý právník Aleš Rozehnal, který zastupoval Vladimíra Železného z televize Nova, nebo lobista Michal Uryč Gazda. Ten figuroval mimo jiné ve skandálu, kdy prostřednictvím své PR agentury podepsal smlouvu na zajištění reportáže v České televizi za úplatu.

Struktura společníků Ústavu nezávislé žurnalistiky

Mohlo by to tedy vypadat, že je Ústav nezávislé žurnalistiky napojený na lobistické a PR skupiny tak těsně, že už to snad víc ani nejde.


Podle některých zdrojů zde existuje velmi těsné spojení Ústavu nezávislé žurnalistiky na novináře, kteří odešli z MF Dnes poté, co toto médium koupil Andrej Babiš (v roce 2013).

V kodexu České televize je přitom uvedeno jasně: „Česká televize nepřipustí, aby inzerent mohl ovlivnit obsah pořadů. Nesmí učinit ani jakékoliv přísliby, které by byly v rozporu s tímto pravidlem.”


Celé video návštěvy Xavera Veselého Ústavu nezávislé žurnalistiky ZDE:


Zajištění reportáže v České televizi soukromou agenturou ZDE

Ústav nezávislé žurnalistiky v rejstřík firem ZDE

Kodex České televize ZDE

Redaktorka České televize Drtinová ve střetu zájmů ZDE


Nepřehlédněte!